5 pomysłów na szybką i zdrową kolację!

5 pomyslow na szybka i zdrowa kolacje

Wytrwanie w postanowieniu, że odtąd nasze nawyki żywieniowe będą zdrowe, niezależnie od tego, czy chcemy stracić czy też przybrać na wadze, bywa trudne. Szczególnie jeśli po ciężkim dniu wracamy do domu i w końcu mamy okazję pofolgować sobie w kuchni. Wieczorny posiłek był przez lata dyskredytowany, uważany za „zło konieczne”. Tymczasem proste 5 pomysłów na szybką i zdrową kolację może uciszyć zarówno nasze sumienie, jak i burczenie w żołądku. Co istotne – zdrowy sposób odżywiania wcale nie musi być kosztowny jeśli będziemy opierać menu na produktach sezonowych i ogólnodostępnych. Zapraszamy do lektury.

Zacznijmy od tego, że kolacja powinna być wartościowym posiłkiem, obfitującym w niezbędne witaminy i minerały, ale jednocześnie lekkostrawnym. Między bajki można włożyć pogląd, jakoby godzina 18 była ostateczną porą, gdy można zaspokoić głód. Należy pamiętać jedynie o tym, by ostatni posiłek nie był spożywany później niż na 2 – 3 godziny przed snem – pozwoli to uregulować tempo metabolizmu, a my unikniemy napadów wilczego głodu nad ranem czy nawet w środku nocy.

Dobrze jest umieścić w kolacyjnym menu takie potrawy, które będą zawierać nienasycone kwasy tłuszczowe, białko czy złożone węglowodany. Przykładem może być omlet z warzywami, smażony na oliwie z oliwek bądź też bez tłuszczu, z dodatkiem pomidorów, szpinaku liściastego szczypiorku. Jeśli dbamy o kaloryczność potrawy można wykorzystać 4 białka i tylko jedno żółtko.

W sytuacji, gdy na przygotowanie kolacji mamy więcej czasu optymalnym rozwiązaniem będzie lekkie risotto. To klasyczne danie z kuchni włoskiej można przyrządzić w bardziej lekkostrawnej formie. Wystarczy wykorzystać do gotowania warzywny bulion o niskiej zawartości tłuszczu, a zamiast masła (by zapewnić daniu kremowość) dodać na końcowym etapie nieco jogurtu naturalnego (gęstego). Do risotto można dodać kiełki, uprzednio zblanszowany groszek cukrowy a nawet tuńczyka.

5 pomyslow na szybka i zdrowa kolacje

Kolejnym z 5 pomysłów na szybką i zdrową kolację pozostają zupy. Warzywne wywary szybko zapewniają uczucie sytości, ale też zapewniają niezbędną dawkę błonnika. Warto przyrządzać proste posiłki – na przykład kremową zupę kalafiorową (wystarczy do bulionu warzywnego bądź drobiowego dodać zblendowane, uprzednio zblanszowane cząstki kalafiora, doprawić curry i kuminem, solą i pieprzem do smaku, a na zakończenie dodać natkę pietruszki), krem z groszku zielonego (może być mrożony). Ciepłe kolacje mają dodatkową zaletę – dzięki obróbce termicznej (naturalnie z niewielkim dodatkiem tłuszczu) można poprawić strawność pokarmów.

Jeżeli jednak preferujemy posiłki zimne, kolejne propozycje będą zadowalające. Proste kanapki będą o wiele zdrowsze, jeśli wykorzystamy pieczywo pełnoziarniste. Dodatkiem może być pasta warzywna – na przykład samodzielnie przygotowany hummus czy guacamole. Aby przyrządzić pastę z ciecierzycy wystarczy zblendować namoczone przez noc ziarna, dodać nieco oliwy z oliwek lub oleju sezamowego (na 100 gram ziaren – 1 łyżka stołowa), doprawić do smaku pieprzem, solą i kminkiem. Pastę z awokado można przygotować jeszcze prościej – miękki miąższ tego owocu idealnie nadaje się do połączenia z kremowym w konsystencji greckim jogurtem. Wystarczy doprawić do smaku i gotowe.

5 pomyslow na szybka i zdrowa kolacje

Jeszcze inny pomysł stanowi lekka sałatka. Można kupić gotową mieszankę sałat, a następnie uzupełnić ją o ulubione składniki. Dressing na bazie jogurtu naturalnego, doprawiony ziołami, będzie równie smaczny co kaloryczne produkty gotowe, w których mogą znajdować się konserwanty czy szkodliwe tłuszcze typu trans.

Poprzedni artykułZdrowe herbaty na wiosnę
Następny artykułJaki wpływ na gospodarkę może mieć inflacja kosztowa?
Martyna M.
Uwielbiam koty, portugalskie wino i płyty winylowe :) Poza hobby, zawodowo zajmuję się projektowaniem wnętrz i, dodatkowo, prowadzeniem niniejszego portalu. Mam nadzieję, że znajdziesz tu coś ciekawego dla siebie :)
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swoje imię