Biotyna i jej wpływ na pracę organizmu

Biotyna

Aby organizm człowieka mógł prawidłowo funkcjonować, a układ odpornościowy miał możliwość zwalczania ewentualnych zagrożeń konieczne jest dostarczanie w posiłkach niezbędnych mikro- i makroelementów. Witaminy zajmują w tym kręgu niezwykle ważne miejsce, szczególnie te należące do grupy B, m.in. biotyna. Co czyni ją tak wyjątkowym składnikiem oraz czym grożą niedobory? Warto zapoznać się z tymi informacjami.

Biotyna, czyli inaczej wit. B7 (zwana też witaminą H) stanowi związek organiczny rozpuszczalny w wodzie. Bierze udział w procesie budowy i regeneracji komórek skóry, paznokci oraz włosów. Jest dostępna w formie suplementów, ale można ją znaleźć także w naturalnych produktach. Biotyna kojarzona bywa z witaminami szczególnie wpływającymi na urodę – oczywiście nie bezpodstawnie, niemniej jednak istotne są również jej inne funkcje, takie jak chociażby:

  • uczestnictwo w procesie produkcji glukozy;
  • wspomaganie tworzenia protrombiny odpowiedzialnej za krzepliwość krwi;
  • wspieranie pracy tarczycy, której błędy w funkcjonowaniu prowadzą do licznych dolegliwości.

Niedobór witaminy B7 może generować nie tylko problemy związane z łamliwością włosów czy paznokci. Te dolegliwości łatwo zresztą zwalczyć stosując odpowiednie kosmetyki na bazie skrzypu. Kluczowy jest wpływ takich niedoborów na kondycję komórek skóry. Pojawiają się wtedy przesuszenia, przebarwienia, skłonność do podrażnień a nawet stany zapalne. Dodatkowo wzrasta też poziom złego cholesterolu LDL we krwi, wzmaga się senność oraz brak zdolności do koncentracji i logicznego rozumowania. W krańcowych przypadkach objawem są także bóle mięśni, ich sztywność.

Biotyna

Co można zrobić? Jak najszybciej uzupełnić poziom biotyny. Jej źródła mogą być zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Za produkty obfitujące w największe ilości biotyny uznaje się wątróbkę drobiową oraz żółtka jaj. To jednak nie jedyne alternatywy. W przypadku wegan i wegetarian równie wartościowymi propozycjami będą mączne wyroby z mąki pełnoziarnistej, sojowej czy ryżowej, a także marchew, pomidory czy szpinak (stanowiący prawdziwą bombę witaminową). Uzupełnieniem diety mogą być także migdały oraz orzechy włoskie – tutaj jednak należy zachować umiar ze względu na ich kaloryczność oraz wysoką zawartość tłuszczu (mimo, iż są to zdrowe kwasy tłuszczowe omega 3 – również one w zbyt dużej ilości mogą generować zdrowotne problemy).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swoje imię