Ćwiczenia izometryczne – trening, który świetnie wzmacnia mięśnie

cwiczenia izometryczne

Aktywność fizyczna podejmowana regularnie ma na celu nie tylko umożliwienie utraty zbędnych kilogramów czy zbudowanie masy mięśniowej. Często stanowi także element pozwalający zachować stan zdrowia na wysokim poziomie, niezależnie od płci czy wieku, a także sprostać problemom związanym z okresem przekwitania bądź czasem po przebytej chorobie. Rehabilitacyjny wymiar posiadają także ćwiczenia izometryczne. Czym są i jak je stosować? Zapraszamy do lektury.

Ćwiczenia izometryczne to typ aktywności, który za główny cel stawia sobie nie tyle rozbudowanie masy, co wzmocnienie poszczególnych elementów układu mięśniowego. Treningi – zarówno w początkowej, jak i późniejszych fazach – nie należą do skomplikowanych, nie wymagają też wyjątkowej sprawności czy nakładów czasu. Istotę ćwiczeń stanowi wykorzystanie naturalnego napinania mięśni (skurczów izometrycznych). Pozwala to korzystnie oddziaływać na wydolność mięśni w organizmie – o ile technikę będzie się wykorzystywać skrupulatnie. Najważniejsza w ćwiczeniach izometrycznych jest bowiem dokładność – liczba powtórzeń czy tempo pozostają kwestiami drugorzędnymi.

Fenomen ćwiczeń izometrycznych sprowadza się do tego, że nie wymagają one specjalnych sprzętów, a ćwiczyć można właściwie w każdym momencie dnia. Wykonuje się je poprzez napinanie konkretnej grupy mięśni w danej pozycji (przez określony czas), a następnie rozluźnienie całego ciała. Od stanu spoczynku nie można jednak przechodzić do stanu napięcia – istotna jest tutaj stopniowalność, a także to, by siła skurczy była jednolita podczas całego ćwiczenia. Kolejnym istotnym elementem jest oddychanie (przeponowe), które wspomaga efektywność ćwiczeń dzięki temu, że dostarcza mięśniom niezbędnego do pracy tlenu.

cwiczenia izometryczne

Ćwiczenia izometryczne dzięki swojej prostocie są doskonałym sposobem na poprawę kondycji dla każdej osoby, niezależnie od wieku czy stanu zdrowia. Łatwo dopasować konkretne rodzaje aktywności do indywidualnych warunków. Można ćwiczyć wykorzystując obciążenia (w postaci hantli, sztang czy innych), bądź też bez nich. Osoby starsze czy przechodzące okres rekonwalescencji wcale nie muszą być wykluczone z grupy ćwiczących. Co więcej – poprzez napinanie mięśni mogą wpłynąć pozytywnie na swój poziom sprawności. O uniwersalności ćwiczeń izometrycznych świadczy również fakt, iż są polecane intensywnie trenującym, aby usprawnić funkcjonowanie muskulatury oraz stymulować jej rozrost. Jedynymi osobami, które powinny powstrzymać się od treningu są osoby cierpiące na schorzenia typu reumatycznego tudzież zwyrodnienia stawów, a także kobiety w ciąży.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swoje imię