Na czym polega istota treningu SPLIT

trening split

W zdrowym ciele – zdrowy duch. Jak jednak wybrać optymalny sposób dbania o sylwetkę, gdy oferta treningowa jest tak bogata? Przede wszystkim należy zastanowić się, na jakie rezultaty liczymy. Prócz tego wiele zależy od indywidualnych warunków oraz możliwości. Istnieją jednak metody, które wymagają większego doświadczenia w ćwiczeniach siłowych, takie jak chociażby trening  SPLIT.

Trening SPLIT – innymi słowy trening dzielony – polega na ćwiczeniu każdej grupy mięśni w określonej kolejności i oddzielnie. W przeciwieństwie do treningu całościowego FBW pozwala zatem rzeźbić konkretne partie. Jego zaletą jest fakt, iż można dowolnie dobierać częstotliwość i intensywność ćwiczeń. Z reguły w tygodniu odbywa się od 3 – 6 sesji. Podczas każdej ćwiczona jest inna część sylwetki – wykonuje się średnio od 4 – 6 ćwiczeń z wysokim obciążeniem, w pakietach po 5 serii i z umiarkowaną liczbą powtórzeń. Jeśli naszym celem jest nabranie masy mięśniowej ilość treningów powinna oscylować wokół 4, natomiast w przypadku kształtowania rzeźby – wartość tę warto zwiększyć. Do przykładowych ćwiczeń zaliczyć można m.in. przysiady ze sztangą, wyciskanie sztangi, uginanie ramion z gryfem, martwy ciąg na ugiętych nogach, podciąganie na drążku, wykroki, brzuszki czy uginanie ramion z hantlami z rotacją nadgarstka. Ćwiczeniom powinna towarzyszyć wysokobiałkowa i nisko węglowodanowa dieta szczególnie wtedy, gdy priorytetem pozostaje budowanie masy mięśniowej.

Ćwiczenia w ramach treningu SPLIT wymagają znacznej sprawności oraz pewnego doświadczenia w treningach siłowych. Obciążenia są bowiem znaczne, a mięśnie pracuję niezwykle intensywnie. Niestety, sprawia to, że łatwiej o kontuzję, niż w przypadku wspomnianego FBW. Z tego względu SPLIT nie może być rekomendowany osobom początkującym, warto posiadać co najmniej półroczną praktykę w budowaniu masy mięśniowej oraz zwiększaniu ich elastyczności.

trening split

Do zalet treningu można zaliczyć silną stymulację mięśni do wzrostu, możliwość wyrównania proporcji pomiędzy ich poszczególnymi grupami, dotlenianie całego organizmu. Prócz tego łatwiej jest wykonywać ćwiczenia koncentrując się na ich niewielu rodzajach – rzadziej dochodzi też do przetrenowania centralnego układu nerwowego. Zanim jednak podejmiemy jakąkolwiek intensywną aktywność fizyczną dobrze jest wykonać ogólne badania, sprawdzić swoją wydolność oddechową oraz stan układu sercowo – naczyniowego.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swoje imię