Czym zastąpić nabiał?

Czym zastapic nabial

Nabiał to wartościowy element diety. Jednakże często pojawia się moment, w którym z własnej woli bądź też z konieczności musimy zrezygnować zarówno z jedzenia produktów pochodzenia mlecznego jak i jaj. Wtedy warto zastanowić się, czym zastąpić nabiał. Poniżej kilka informacji dotyczących tej tematyki, jak i sytuacji, w których substytuty nabiału są dla lepszym rozwiązaniem dla ogólnej kondycji organizmu.

Pierwszym przypadkiem powodującym konieczność wyboru, czym zastąpić nabiał pozostaje nietolerancja laktozy, czyli cukru mlecznego. Występuje ona wtedy, gdy organizm nie wytwarza wystarczających ilości enzymów trawiennych pozwalających trawić nabiał. Konsekwencją są dolegliwości gastryczne, objawiające się wzdęciami, bólami brzucha, biegunką, kolkami. Przyczyn upatruje się zarówno w czynnikach genetycznych (pierwotna nietolerancja), ale też w niektórych chorobach, takich jak syndrom Crohna, zespół jelita krótkiego, zapalenie jelit, celiakia, czy zakażenia pasożytnicze bądź infekcje przewodu pokarmowego wywołane przez bakterie.

Innym przypadkiem, w jakim rezygnuje się ze spożywania nabiału jest dieta wegańska. Wtedy nie dostarcza się organizmowi żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, obejmujących nie tylko te pochodzenia mlecznego, ale również jajka czy nawet śladowe ilości żelatyny w żywności.

Mleko i jego przetwory można z łatwością zastąpić. Na liście takich zamienników dominują produkty sojowe, jednak nie są one jedyną alternatywą. Warto jednak zaznaczyć, że mleko sojowe (oraz pochodne produkty, takie jak np. tofu) jest bogate w witaminy A i D, ryboflawinę czy wapń. Dodatkowo zawiera dużo białka, natomiast soja posiada też właściwości korzystnie wpływające na organizm. Od dawna stosuje się tzw. naturalne hormony pochodzenia roślinnego przy łagodzeniu niekorzystnych skutków przechodzenia menopauzy. Inną propozycją może być mleko migdałowe – charakteryzuje je łagodniejszy, bardziej słodki smak, wysoka zawartość witaminy E, oraz niska kaloryczność. Spożycie mleka tego typu jest więc dobre dla osób na diecie odchudzającej. Mleko kokosowe z kolei stanowi dobre źródło żelaza, cynku manganu, selenu i miedzi. Dietetyczna wartościowość przekłada się jednak na stosunkowo wysoką cenę – zaletą jest jednak spora dostępność. Innym, posiadającym orzechowy posmak napojem jest konopne mleko. Cechuje je kremowość, jak również zawartość kwasów tłuszczowych z grupy omega-3. Dzięki temu również osoby pozostające na diecie ściśle wegańskiej są w stanie dostarczyć organizmowi tej cennej substancji o antyoksydacyjnym oraz redukującym poziom złego cholesterolu działaniu. Napój ten obfituje też w witaminy z grupy B, a także witaminę D. Ceny produktu są zbliżone do mleka kokosowego. Warto zauważyć też, że zarówno mleko kokosowe, jak i konopne można przygotować samodzielnie.

Czym zastapic nabial

Czym zastąpić nabiał w postaci jaj? W przepisach kulinarnych z powodzeniem można wykorzystywać m.in. papkę z siemienia lnianego, zmielone banany czy płatki owsiane. Do bezpośredniego spożycia można natomiast wybierać takie produkty roślinne, które dostarczają podobnych mikro- i makroelementów. Dużo białka niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania organizmu znajdziemy m.in. w roślinach strączkowych, takich jak soja, fasolka szparagowa, fasola pinto, soczewica. Żelazo z kolei (które obecne jest w żółtku) pozyskamy także ze szpinaku czy brokułów. Oczywiście przechodząc na dietę eliminacyjną warto pomyśleć także o suplementacji.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swoje imię