Jak flawonoidy wpływają na Twoje zdrowie?

flawonoidy

O tym, jak korzystny wpływ na funkcjonowanie ludzkiego organizmu mają antyoksydanty nie trzeba nikogo przekonywać. Warto pogłębić wiedzę na ich temat, by w pełni wykorzystywać te właściwości włączając do jadłospisu określone produkty. Bogatym źródłem antyoksydantów pozostają flawonoidy. Czym są i gdzie je znaleźć? Zapraszamy do lektury.

Flawonoidy to grupa występujących w roślinach naturalnych barwników. Są obecne zarówno w kwiatach, owocach, liściach jak i korze czy nasionach. Nadają one określonym rośliną nie tylko barwę, ale też charakterystyczny gorzki posmak. Można wyróżnić kilka rodzajów flawonoidów, wśród których znajdują się m.in. flawony, izoflawony, antocyjany, flawonole, flawanole, flawonolignany i inne. Różni je chemiczna struktura oraz sposób oddziaływania na organizm.

Antyoksydacyjne  i prozdrowotne działanie flawonoidów sprowadza się do kilku obszarów. Przede wszystkim:

  • niwelują one kumulowanie się wolnych rodników w organizmie (mogą one pochodzić m.in. z zanieczyszczeń w powietrzu, są zawarte w używkach, w niektórych potrawach – jak np. grillowane mięso czy w promieniowaniu UVA i UVB, a także w toksynach różnego typu), tym samym chroniąc komórki przed zniszczeniem. To niezwykle istotne zadanie, ponieważ degeneracja komórek może prowadzić do ich przedwczesnego starzenia się, a nawet do rozwojów nowotworów. Flawonoidy nie tylko hamują aktywność wolnych rodników, ale też uniemożliwiają ich powstawanie;
  • zapobiegają utracie ważnych związków – takich jak wykazująca wielowymiarowe działanie witamina C (sama będąca silnym antyoksydantem);
  • wspomagają profilaktykę i terapię w chorobach układu sercowo – naczyniowego. Dzięki flawonoidom naczynia krwionośne odzyskują pierwotną elastyczność, są też wzmocnione od wewnątrz i mniej narażone na łamliwość. Praca serca jest stymulowana także dzięki redukowaniu poziomu „złego” cholesterolu LDL prowadzącego m.in. do miażdżycy oraz zwiększającego ryzyko zawału czy udaru;
  • umożliwiają sprawną detoksykację organizmu dzięki działaniu moczopędnemu, chronią i regenerują wątrobę, a także zapobiegają powstawaniu obrzęków;
  • poprawiają wygląd skóry dzięki ochronie przed promieniowaniem UV, wygładzaniu, kompleksowemu nawilżaniu, ale też poprzez usprawnianie biosyntezy kolagenu w komórkach. Nic dziwnego, że związki flanonoidowe są składnikiem wielu preparatów pielęgnacyjnych;
  • mają korzystny wpływ na wzrok – dzięki flawonoidom ostrość widzenia jest lepsza (mikrokrążenie oczne ma optymalne tempo i siłę);
  • mogą być środkiem wspomagającym terapię w menopauzie – izoflawony posiadają bowiem działanie stymulujące wydzielanie estrogenów.

flawonoidy

Zapotrzebowanie na flawonoidy wynosi około 2 gramów dziennie – dawkę warto zwiększyć, jeśli nasz tryb życia nie jest najzdrowszy bądź też układ immunologiczny nie funkcjonuje prawidłowo. Flawonoidy można znaleźć w wielu produktach spożywczych, głównie w warzywach (buraki, brokuły, pomidory, papryka, czosnek, cebula, bakłażany itp.), owocach (winogrona czerwone, czarna porzeczka, jagody, wiśnie, cytrusy, dzika róża), zielonej herbacie, soku z winogron, kakao, czerwonym winie. Cechą wspólną produktów pozostaje intensywna barwa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swoje imię