Jak na pracę Twojego organizmu wpływa spirulina

Spirulina

Fitoterapia nie ogranicza się jedynie do wykorzystywania surowców typowo zielarskich. Współcześnie coraz częściej sięga się także po składniki alternatywne, lecz charakteryzujące się równie złożonymi właściwościami. Doskonałym przykładem potwierdzającym tę prawidłowość może być spirulina. Poniżej prezentujemy opis jej specyfiki oraz możliwości zastosowania.

Mianem spiruliny określa się jednokomórkowe organizmy z rodzaju sinic, które można spotkać w czystej wodzie. Spirulina nie potrzebuje specjalnych warunków – dobrze wytrzymuje m.in. zmienne temperatury, nie trzeba też ingerować w jej wzrost. Algi te początkowo były wykorzystywane jako forma pożywienia. Miało to miejsce na terenie dzisiejszego Meksyku za sprawą Azteków. Spirulinę w formie leczniczej odkryto dopiero w II połowie ubiegłego wieku. Obecnie dostępne są liczne produkty na bazie spiruliny, która jest doceniana głównie ze względu na swoje odżywcze właściwości.

Spitulina – zastosowanie

Z dobrodziejstwa tej algi korzystać mogą przede wszystkim osoby, w których diecie brakuje białka pochodzenia zwierzęcego (czy to z wyboru prozdrowotnego, czy też ideologicznego). Szacuje się, że spirulina zawiera ponad 60 proc. pełnowartościowych białek. Dla porównania – w mięsie wołowym ta wartość na 100 gram nie przekracza nawet 25 proc. Minerały i aminokwasy ze spiruliny są bardzo dobrze przyswajane przez organizm, stąd już niewielka ilość dodana do posiłku znacznie podnosi jego wartość odżywczą.

Jeżeli chodzi o prozdrowotne wykorzystanie spiruliny, to doceniane są przede wszystkim takie jaj właściwości, jak:

  • wspomaganie leczenia przy zatruciach arsenem oraz innymi metalami ciężkimi;
  • redukowanie objawów alergicznych, szczególnie w alergiach typu wziewnego (na kurz, pyłki, sierść zwierząt, pleśń itp.) – i to bez efektów ubocznych, które mogą się pojawić np. przy regularnym stosowaniu leków antyhistaminowych (osłabienie odporności, podatność na zakażenia);
  • korzystne oddziaływanie na naturalną barierę immunologiczną – z którego korzystać mogą pacjenci po okresach rekonwalescencji, chorzy na raka po przejściu chemioterapii, osoby cierpiące na HIV i AIDS, a także pacjenci od urodzenia borykający się z chorobami autoimmunologicznymi (np. syndrom Crohna, fibromialgia, zespół przewlekłego zmęczenia czy toczeń);
  • stymulowanie prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego – szczególnie przy nadciśnieniu. Spirulina spożywana w celach profilaktycznych pomaga uniknąć m.in. udaru mózgu, zawału serca czy wylewu. Prócz tego normalizuje ona poziom cholesterolu we krwi;
  • zastosowanie w profilaktyce nowotworu piersi (tutaj jednak korzysta się z preparatów obfitujących również w inne składniki).

Spirulina

Zdania na temat tego, czy preparaty ze spiruliną mogą zaszkodzić są podzielone. Niektóre z nich mogą być skażone toksynami wytwarzanymi przez sinice, a w efekcie generować zaburzenia natury gastrycznej (a nawet uszkodzenia wątroby). Niezwykle istotnym jest zatem pozyskiwanie suplementów diety posiadających wszelkie atesty i odpowiadających normom ustalonym przez organizacje zrzeszające fitoterapeutów. Spirulina zawiera aminokwas fenyloalaniny – mimo więc, że jest doskonałym źródłem białka, nie można jej spożywać przy fenyloketonurii, gdyż grozi to uszkodzeniami mózgu. Na toksyczne działanie mikrocystyn powinny natomiast uważać głównie dzieci oraz osoby, u których układ odpornościowy nie funkcjonuje w sposób prawidłowy.

4 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swoje imię