Jeden z najlepszych wyborów w zakresie dietetyki – fleksitarianizm

fleksitarianizm

Optymalny sposób odżywiania jest niezwykle ważny szczególnie w czasach, w których choroby cywilizacyjne zbierają nierzadko śmiertelne żniwo. W takiej sytuacji wiele osób sięga po sprawdzone sposoby stanowiące filar profilaktyki. Regularna aktywność fizyczna, przeprowadzanie kontrolnych badań a także zdrowa dieta to elementy, które pozwalają uniknąć długotrwałego i kosztownego leczenia. Jednym z najlepszych wyborów w zakresie dietetyki pozostaje fleksitarianizm. Brzmi enigmatycznie? Poniżej prezentujemy proste zasady tego stylu życia.

Fleksitarianizm polega na ograniczeniu produktów pochodzenia zwierzęcego w codziennych posiłkach. Jadłospis bazuje zatem na produktach typu roślinnego, niemniej jednak ani mięso, ryby, czy nabiał wcale nie są z diety wykluczane. Kwestią kluczową pozostają w tym wypadku proporcje.

Jadłospis oparty o warzywa, owoce i nabiał korzystnie oddziałuje na funkcjonowanie organizmu, w szczególności układów trawiennego, krążenia czy nerwowego. Fleksitarianizm można nazwać bardziej sposobem na dłuższe i zdrowsze życie niż dietą, aczkolwiek udowodniono, iż osoby ograniczające udział produktów mięsnych w posiłkach cieszą się szczuplejszą sylwetką.

Termin „fleksitarianizm” jest połączeniem złów „flexible” oraz „vegetarian” i w wolnym tłumaczeniu oznacza „elastycznego wegetarianina” (inaczej semiwegetarianina). Ideę takiego sposobu odżywiania zaczęto propagować już kilka dekad temu, jednak popularna stała się głównie po roku 2000. By łatwiej było komponować jadłospis produkty podzielono na kategorie. W pierwszej grupie znajdują się tofu, fasola, soczewica i groch (definiowane jako „nowe mięso”), w drugiej – nasiona i orzechy, w trzeciej – jajka oraz nabiał, w czwartej – owoce i warzywa, w piątej – produkty pełnoziarniste (pieczywo, kasza, brązowy ryż, makarony), a w ostatniej – przyprawy i naturalne substancje słodzące. W diecie ogranicza się udział produktów przetworzonych, obfitujących w cukier, konserwanty czy substancje słodzące na bazie aspartanu. Co jednak ciekawe, alkohol (oczywiście w umiarkowanych ilościach) nie jest zakazany.

fleksitarianizm

Fleksitarianizm jako sposób życia jest łatwy do wdrożenia i nie wiąże się z wygórowanymi kosztami także dlatego, że bazuje na produktach sezonowych i łatwo dostępnych. Mięso spożywa się docelowo 2 razy w tygodniu, co pozwala utrzymać w organizmie prawidłowy poziom białka zwierzęcego (niezbędny do funkcjonowania), ale jednocześnie redukuje stężenie złego cholesterolu we krwi, zmniejsza ciśnienie tętnicze, a co za tym idzie ryzyko zapadania na choroby układu sercowo – naczyniowego, jak i na nowotwory.

Poprzedni artykułJak urządzić pokój nastolatka?
Następny artykułJakie kolory ścian wybrać do domu?
Uwielbiam koty, portugalskie wino i płyty winylowe :) Poza hobby, zawodowo zajmuję się projektowaniem wnętrz i, dodatkowo, prowadzeniem niniejszego portalu. Mam nadzieję, że znajdziesz tu coś ciekawego dla siebie :)
PODZIEL SIĘ

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swoje imię