Kaszotto – to musisz włączyć do swojego jadłospisu!

kaszotto

Spożycie kaszy w Polsce ma długą historię. Przez wieki stanowiła ona jeden z podstawowych składników pożywienia, zajmuje też poczesne miejsce w literaturze, w tak znanych dziełach jak chociażby „Pan Tadeusz” czy „Lalka”. Obecnie popularność kaszy na rodzimych stołach jest nieco mniejsza, jednak zainteresowanie tym produktem stopniowo się zwiększa – a to za sprawą kaszotto. Ta modna wariacja na temat risotto, przeniesiona na środkowoeuropejski grunt pozwala spojrzeć inaczej na kaszę: gryczaną, jęczmienną, jaglaną, kukurydzianą, owsianą – czy inne jej odmiany. Dlaczego warto jest kasz(otto)ę?

Jedną z częściej stosowanych odmian do kaszotto pozostaje kasza gryczana. Jest ona doskonałym źródłem pełnowartościowego, łatwego do przyswojenia białka, stąd też kaszotto można z powodzeniem przyrządzać także w wersji wegetariańskiej czy wegańskiej. Ta prosta potrawa jednogarnkowa zdobywa coraz większe grono zwolenników, nie tylko wśród wielbicieli zdrowego stylu odżywiania, ale też w kręgu smakoszy i wielbicieli nowych rozwiązań w kuchni.

Kasza gryczana stanowiąca bazę dla kaszotto posiada wyjątkowe właściwości. Przede wszystkim nie zakwasza organizmu, należy też do grupy produktów bezglutenowych. Warto pamiętać, że brak równowagi kwasowo – zasadowej w organizmie może prowadzić do chronicznego zmęczenia i kłopotów z koncentracją, występowania reumatyzmu, dny moczanowej, zwiększenia zagrożenia osteoporozą, udarem, a także cukrzycą. Zauważalnym skutkiem jest też przybieranie na wadze. Stąd też – kaszotto z kaszy gryczanej warto przygotowywać pod różnymi postaciami. Posiłek ten jest bardzo sycący, dostarcza niezbędnej ilości błonnika i korzystnie wpływa na układ trawienny.

Kaszotto – jak przyrządzić

O ile do risotto należy stale dodawać bulionu, aby uzyskało właściwą konsystencję, to kaszotto przyrządza się znacznie prościej. Potrzebna jest jedynie kasza (może być palona bądź biała) oraz dodatki – czyli na 200 gram kaszy około 400 ml bulionu na bazie warzyw bądź drobiowego, 3 ząbki startego czosnku, jedna nieduża cebula pokrojona w kostkę, 2 papryki, niewielka marchewka (w formie około 10 – centymetrowych słupków), zblanszowane różyczki brokuła (2 szklanki), przyprawy do smaku, 2 łyżki masła i opcjonalnie – pokrojone w kostkę mięso z kurczaka (może być filet).

kaszotto

W rondlu należy rozpuścić tłuszcz, a następnie usmażyć pierwsze warzywa – cebulę i czosnek. Do tego dodać mięso (krok ten można pominąć), a następnie wsypać suchą kaszę gryczaną. Dopiero gdy lekko się upraży wlać gorący (to bardzo istotne) bulion i doprowadzić do wrzenia. Potem dodać paprykę, brokuły i marchew i dusić pod przykryciem przez około 10 – 15 minut, co jakiś czas mieszając. Smacznego!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swoje imię