Likopen – jak działa na Twój organizm i gdzie można go znaleźć?

likopen

Karotenoidy stanowią niezbędny składnik zbilansowanej diety. Owoce oraz warzywa je zawierające są źródłem naturalnych antyoksydantów pomagających w zwalczaniu wolnych rodników. Niestety, obecnie jesteśmy narażeni na działanie różnego rodzaju toksyn, które mogą osłabiać stan układu odpornościowego, a w konsekwencji – negatywnie wpływać na kondycję całego organizmu. Stąd też tak istotne jest uwzględnienie w jadłospisie produktów obfitujących m.in. w likopen. Gdzie go znaleźć i jakie jest jego działanie opisujemy poniżej.

Likopen to barwnik – nie ma jednak nic wspólnego ze sztucznymi substancjami dodawanymi do słodyczy czy jogurtów owocowych. To naturalna substancja dzięki której niektóre z warzyw i owoców zyskują intensywny czerwony kolor. Likopen ma silne właściwości antyoksydacyjne, a ponad to ułatwia produkcję luteiny w tkankach. Najbardziej znanym i najbogatszym źródłem likopenu pozostają pomidory. Istotny jest sposób ich uprawy – najlepiej kupować pomidory w sezonie, bowiem dojrzewają na słońcu. Co ciekawe, znacznie więcej likopenu od świeżych warzyw zawierają produkty przetworzone, takie jak ketchup, przeciery, soki czy sosy. Dlaczego? Uwalnia się ona w czasie obróbki. I tak – w 100 gramach świeżego pomidora znajdziemy maksymalnie 20 mg tej prozdrowotnej substancji natomiast w przecierze ta wartość może wynosić nawet do 150 mg.

Likopen można dostarczyć do organizmu nie tylko w postaci pomidorowych produktów. Prócz tego jego znaczne ilości znajdują się w takich owocach, jak arbuzy, czerwone grejpfruty, gujawa, owoce dzikiej róży, a także w warzywach – papryce. Należy też pamiętać, że likopen jest znacznie lepiej przyswajany „w towarzystwie” tłuszczu. Można zatem dodawać do sałatki czy zupy na bazie koncentratu także nieco oliwy z oliwek by zwiększyć prozdrowotne właściwości potrawy.

Dlaczego jednak warto uzupełniać poziom likopenu w diecie? Przede wszystkim:

  • dla zmniejszenia zagrożenia nowotworami – zwalczając wolne rodniki likopen wpływa korzystnie na barierę ochronną organizmu. Szczególnie warto odnotować znaczenie likopenu w profilaktyce raka prostaty, nowotworu szyjki macicy;
  • aby wzmocnić układ kostny i zapobiegać rozwojowi osteopenii a także osteoporozy często będącej jej następstwem. Likopen korzystnie wpływa na stan gęstości kości;

likopen

  • w profilaktyce chorób układu sercowo – naczyniowego, takich jak wylew krwi do mózgu, nadciśnienie, zawał mięśnia sercowego – jest to możliwe, gdyż dzięki likopenowi naczynia krwionośne ulegają rozszerzeniu (co zapobiega zakrzepom i zatorom), a praca śródbłonka zostaje uregulowana. Dodatkowo możliwe jest redukowanie poziomu złej frakcji cholesterolu we krwi, co ma szczególne znaczenie dla pacjentów cierpiących na cukrzycę;
  • dla ochrony przed negatywnymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak promieniowanie UVA i UVB. Likopen hamuje działanie wolnych rodników, zapobiega oparzeniom słonecznym oraz opóźnia procesy starzenia się w komórkach skóry.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swoje imię