Odporność dziecka – fakty i mity

Odpornosc dziecka

Ochrona przed zachorowaniami to wyzwanie niezależnie od pory roku. Szczególnie, jeżeli chodzi o dopiero rozwijający się organizm, narażony na ataki wirusów i bakterii niemal w każdej sytuacji, czy to w przedszkolu czy w szkole. Mimo szczepień dzieci nadal potrzebują naszej pomocy, która obejmuje przemyślane decyzje – tak w zakresie diety,  jak i suplementacji. Jak prawidłowo zadbać i czym właściwie jest odporność dziecka – fakty i mity przedstawiamy poniżej.

Warto pamiętać, że nawracające infekcje u naszych dzieci mogą mieć różnorodną genezę. Nie zawsze są związane tylko z przebywaniem w towarzystwie rówieśników. Sporą rolę odgrywa też stres, który pojawia się, gdy maluch zostaje postawiony w nowej sytuacji. Stres negatywnie wpływa na wydolność układu odpornościowego. Dodatkowo – do osłabienia bariery immunologicznej nierzadko dochodzi także w domu. Pod żadnym pozorem nie należy przy dziecku palić papierosów (zasadniczo – w ogóle warto z tym nałogiem skończyć), nawet elektronicznych. Prócz tego trzeba uważać na to, co podajemy do jedzenia malcowi oraz jakie stosujemy leki w ramach kuracji (już podczas trwania infekcji).

Odporność – jakie są fakty?

Częste infekcje mogą prowadzić do osłabienia układu immunologicznego – dotyczy do szczególnie chorób górnych dróg oddechowych i ma związek z tym, że lekarze często przepisują (bez wyraźnych wskazań) antybiotyki. Z tego powodu może dochodzić do ponownego zachorowania w niedługim okresie po przebytej infekcji. A należy pamiętać, że występujące cyklicznie choroby układu oddechowego stanowią najczęstszą przyczynę wizyt u pediatry bądź lekarza rodzinnego m.in. wśród dzieci w wieku przedszkolnym (co przerażające, około 15 proc. takich maluchów przebywa w ciągu roku nawet do 8 infekcji);

Niezwykle istotne jest wprowadzenie odpowiedniej diety. Naturalnych składników nie zastąpią żadne suplementy. I to dotyczy dzieci już od pierwszych dni życia. Mleko matki pomaga do pierwszego roku życia chronić odporność malucha. W późniejszym okresie stymulowanie układu odpornościowego powinno się odbywać poprzez zwiększenie zawartości wartościowego białka oraz witamin i minerałów w posiłkach malucha. Dzięki temu organizm zyskuje siłę do walki z chorobą. Koniecznym jest natomiast unikanie konserwantów, barwników czy nadmiaru cukrów bądź tłuszczów;

Podsumowując – układ immunologiczny można systematycznie wzmacniać. W diecie nie może brakować takich produktów jak orzechy czy pestki dyni (zawierające miedź), szpinak, zielona fasolka, szparagi, jajka (obfitujące w witaminę B12 oraz kwas foliowy), czy ryb zawierających dobroczynny kwas omega-3, a także drobiu uzupełniającego zapasy cynku w organizmie dziecka. Dobrze zresztą w kwestii diety skonsultować się z pediatrą.

Odpornosc dziecka

Przechodząc do mitów

Należy pamiętać, by nie ufać wszelkim opiniom „specjalistów”. Z pewnością dobrym pomysłem nie będzie:

  • unikanie szczepień – propagowane przez zwolenników metod naturalnych. Szczepienia pozwalają kształtować układ immunologiczny. Niezrozumiałe są też spotkania, na których dzieci są specjalnie zarażane ospą wietrzną. Organizm dziecka nie jest jeszcze w pełni rozwinięty i rozwój poszczególnych narządów trzeba wspomagać;
  • utożsamianie hartowania organizmu z wystawianiem malucha na ekstremalne warunki pogodowe (np. mróz, silny wiatr etc.). Dziecko to nie gladiator, wymaga opieki i troski.

1 KOMENTARZ

  1. unikanie szczepień to akurat dobrze wpływa na odporność dzieci – wystarczy poczytać ile to świństwo ma metali ciężkich w sobie!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swoje imię