Prozdrowotne właściwości oleju lnianego

olej lniany

Świadomość dietetyczna systematycznie wzrasta. Coraz częściej zauważamy, jak duża jest rola tzw. dobrych tłuszczów w diecie. Warto zwracać uwagę na produkty na bazie roślin mają one bowiem wiele korzystnych dla zdrowia właściwości. Jednym z takich składników pozostaje olej lniany.

Jest to produkt, który wytłacza się z dojrzałych, brązowych nasion siemienia lnianego. Istotnym jest, by było ono uprzednio dokładnie oczyszczone. Tłoczenie następuje na zimno, w temperaturze około 50 stopni Celsjusza. Olej lniany uważa się za jeden z najzdrowszych dostępnych na rynku tłuszczy roślinnych, ma charakterystyczny zapach i złotobrązowy odcień.

Olej lniany – właściwości

W jego składzie znajdują się nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, omega-6 i omega-9 w optymalnych proporcjach, a także niewielka ilość nasyconych kwasów tłuszczowych. Taka zawartość dobroczynnych tłuszczy wspomaga pracę ludzkiego organizmu na wielu obszarach. Przede wszystkim możliwe jest obniżanie złego cholesterolu LDL, jak również korzystny wpływ na pracę układu immunologicznego, układu trawiennego, ochrona przed wpływem wolnych rodników i toksyn. Dodatkowo zaleca się uwzględnienie oleju lnianego w diecie osób, które na co dzień są zmuszone do intensywnego intelektualnego wysiłku. Kwasy omega3 pozytywnie oddziałują na pracę mózgu. Prócz tego olej zawiera spore ilości witaminy E, zwanej witaminą młodości. Można go stosować również zewnętrznie – np. jako składnik mieszanek służących do ujędrniania, regeneracji czy silnego nawilżania skóry – maseczek, kremów etc. Co istotne, składnik ten posiada także działanie zwalczające stany zapalne (m.in. przy egzemie). Olej lniany można stosować nie tylko jako składnik potraw czy kosmetyków. Prócz tego posiada on przeznaczenie przemysłowe i można go znaleźć m.in. w składzie farb olejnych.

olej lniany

Zastosowanie w kuchni

Jeśli interesuje nas kulinarne używanie oleju należy przyswoić sobie podstawowe zasady. Przede wszystkim oleju lnianego nie należy podgrzewać. Może on stanowić składnik sałatek, sosów czy zup a także być spożywany samodzielnie. Dopuszczalna dawka to około 40 gram (4 łyżki) na dobę dla osoby dorosłej. Szczególnie polecane jest zastąpienie zwierzęcych tłuszczy olejem lnianym przy diecie odchudzającej. Jednym z mankamentów spożywczego oleju lnianego jest to, że ma on dość krótki termin przydatności do spożycia. W przeciwnym wypadku jego prozdrowotne właściwości stopniowo zanikają.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swoje imię