Jak zdrowo się odżywiać [cz. II]

zdrowo sie odzywiac

Jak głosi przysłowie, „Jesteś tym, co jesz”. Wiele osób, szczególnie w początkach roku podejmuje kolejną próbę zrzucenia zbędnych kilogramów, wprowadzenia zmian w swoim jadłospisie. Aby jednak takie modyfikacje odniosły dalekosiężny skutek, konieczna jest zmiana myślenia. O tym, jak zdrowo się odżywiać nie należy myśleć w kategoriach wyzwania, ciężkiej próby, czy kary.

Żyjąc w obecnych czasach, w rozwiniętej cywilizacyjnie części świata, mamy przywilej, by zadbać o swój organizm przy pomocy optymalnej diety. Wbrew pozorom, zmiany wcale nie muszą być radykalne, szczególnie, jeśli będziemy je wprowadzać konsekwentnie oraz w dłuższej perspektywie czasowej.

Choć początkowo może się to wydawać czasochłonne, dobrze jest każdy posiłek przygotowywać samodzielnie bądź też wybierać produkty jak najmniej przetworzone. Dosładzanie, dodatkowe konserwanty, zagęszczacze i inne substancje mogą nie tylko negatywnie wpływać na tempo przemiany materii, ale też na funkcjonowanie całego organizmu. Często takie gotowe produkty zawierają tłuszcze utwardzone, o których spekuluje się, iż posiadają rakotwórcze właściwości. Naturalnie konieczne jest także zrezygnowanie z wizyt, nawet okazjonalnych, w fast foodach każdego rodzaju. Większość oferowanych tam dań zawiera ogromne ilości tłuszczów trans, które prowadzą do podwyższenia poziomu złego cholesterolu we krwi, co z kolei negatywnie wpływa na funkcjonowanie układu sercowo – naczyniowego.

Do żywności zaliczają się również napoje. Wszelkie gotowe soki, napoje gazowane, energizery i inne „kolorowe” produkty to na dobrą sprawę sama chemia. Lepiej jest pić herbatki ziołowe, owocowe soki przygotowane samodzielnie, a przede wszystkim – niegazowaną wodę. Pomoże to w usunięciu z organizmu nadmiaru toksyn, które mogą przyczyniać się do gorszego samopoczucia fizycznego, jak i emocjonalnego.

Ograniczenie mięsa jest równie ważne, co jego rodzaj. Zamiast tłustej wieprzowiny lepiej jest wybierać drób (bez skóry), a także tłuste ryby morskie. W przypadku nabiału warto pamiętać, że mleko krowie wcale nie jest tak zdrowe, jak przez lata nam wmawiano. Zawiera ono kazeinę – enzym, którego nie produkuje organizm u dorosłego człowieka. Mleko krowie często powoduje również objawy alergiczne, zaś wapno w nim zawarte jest słabo przyswajane. Warto zamiast mleka spożywać produkty sfermentowane, takie jak kefiry, twarogi, jogurty niesłodzone czy inne zawierające bakterie mlekowe o właściwościach probiotycznych.

Warto do każdego posiłku czy przekąski (a, przypominamy, dobrze jest podzielić swoją „dzienną rację kaloryczną” na 5 lub 6 mniejszych porcji) dodawać porcję owoców lub warzyw. Jeśli zaczniemy jedzenie od bogatej w błonnik fasolki szparagowej czy sałatki owocowej szybciej osiągniemy uczucie sytości, a przy okazji dostarczymy organizmowi niezbędnych ilości witamin i minerałów.

zdrowo sie odzywiac

Istotny jest nie tylko rodzaj produktów, ale też sposób ich przygotowywania. Smażenia warto unikać nie tylko ze względu na kaloryczność takich posiłków. Potrawy poddawane takiej obróbce są ciężkostrawne, a co za tym idzie w znacznym stopniu obciążają wątrobę oraz trzustkę – a więc organy kluczowe dla prawidłowej pracy układu pokarmowego.

O tym, jak zdrowo się odżywiać decyduje także sposób spożywania pokarmów. Dokładne przeżuwanie, mniejsze kęsy, spokojna atmosfera podczas posiłku oraz konsumpcja o ustalonych porach – wszystko to pomaga regulować metabolizm i stymuluje pracę układu trawiennego.

Jak łatwo zauważyć, zdrowa dieta nie wymaga większych wyrzeczeń, kosztów czy nakładu pracy niż „zwyczajne”, a więc mniej korzystne dla organizmu odżywianie. Wystarczy tylko zmienić do niej swoje nastawienie.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swoje imię